Från avfall till resurs? EU:s avfallsdirektiv under lupp

Adam Schlüssler, EPHI:s brysselansvarige, rapporterar direkt från Bryssel om utvecklingen kring EU:s ramdirektiv om avfall.


Den riktade översynen av avfallsdirektivet syftar till att skärpa kraven på separat insamling, utvidga producentansvaret, förbättra återvinningsresultaten och harmonisera övervakningen inom EU, med viktiga hållpunkter som sträcker sig från kommissionens förslag den 5 juli 2023 fram till parlamentets planerade omröstning i plenum den 9 september 2025. Efter informella triloger nåddes en preliminär överenskommelse den 18 februari 2025, och rådets ståndpunkt publicerades i Europeiska unionens officiella tidning den 10 juli 2025. De föreslagna förändringarna stärker avfallshantering och producentansvar, men riskerar också ökade regelbördor och potentiella marknadsstörningar, vilket kräver noggrann granskning.

Skatt: Där översynen är försvarbar

Harmonisering minskar transaktionskostnaderna: Ett gemensamt EU-ramverk minskar den gränsöverskridande regleringssplittringen för handeln med sekundära material och reducerar efterlevnadskostnader och juridisk osäkerhet för företag verksamma i flera medlemsstater. Enhetliga regler kan öka likviditeten på återvinningsmarknaderna och attrahera investeringar i återvinningsinfrastruktur där skala är avgörande.

Skapa trovärdig efterfrågan på sekundära insatsvaror: Tydliga kvalitets- och övervakningsregler kan öka köparnas förtroende för återvunnet material, minska transaktionsfriktion och prisvolatilitet för industrier som kan ersätta primära råvaror med högkvalitativa återvunna material.

Skräp: Där översynen riskerar marknadsstörningar

Föreskrivna processkrav riskerar tekniklåsning: Parlamentets utskott och plenum har infört konkreta insamlings- och processkrav. Att påtvinga specifika insamlingsmetoder eller alltför detaljerade tekniska krav gynnar etablerade teknologier och kan hämma innovation. En marknadsorienterad politik bör fokusera på resultat (miljöprestanda) snarare än att föreskriva särskilda medel.

Orimlig börda för små och medelstora företag: Utökat producentansvar och intensifierad övervakning/rapportering ökar de administrativa kostnaderna. Branschaktörer varnade återkommande i konsultationerna 2023–2024 för att små och medelstora företag drabbas av relativt sett högre efterlevnadskostnader, vilket kan höja inträdesbarriärerna och minska konkurrensen.

Stela kvoter kan leda till ineffektiv återvinning: Bindande kvoter och sektorspecifika mål riskerar att påtvinga återvinning där det är ekonomiskt eller miljömässigt olämpligt.

Konkurrensnackdel och läckageris: Strängare EU-standarder utan motsvarande åtgärder eller gränsjusteringar kan höja produktionskostnaderna för EU-företag jämfört med icke-EU-konkurrenter. Detta riskerar utflyttning av produktion samt koldioxid- och resursläckage utanför EU:s gränser, om inte politiken kompletteras med handelsskyddande åtgärder.

Slutsats

Översynen av avfallsdirektivet innehåller inslag som marknadsvänner bör välkomna såsom harmonisering, tydligare signaler till producenter och starkare marknader för sekundära material. Men den aktuella inriktningen innehåller också ”skräpiga” element i form av föreskrivande mandat och administrativa bördor som riskerar tekniklåsning, marginalisering av små och medelstora företag samt försämrad konkurrenskraft.

Omröstningen den 9 september i Europaparlamentet blir ett avgörande ögonblick: beslutsfattarna bör prioritera marknadsbaserad flexibilitet framför föreskrivande krav för att värna innovation, konkurrens och kostnadseffektiva miljöresultat.

Primära källor


– European Commission, Proposal for a Directive amending Directive 2008/98/EC on waste, 05/07/2023. 

– European Parliament committee on Environment, Public Health and Food Safety report (committee adoption), 14/02/2024. 

– European Parliament plenary first‑reading position, 13/03/2024. 

– Trialogue / provisional agreement notes, 22/10/2024; provisional agreement 18/02/2025. 

– Council Official Journal (C), 10/07/2025. 

Kontakt

Environment and Public Health Institute

Filmhuset
Borgvägen 1
115 53 Stockholm

info@ephi.se

Org. nummer: 559342-4947

Senaste från ephi.se på TT

Ny rapport om EU:s beroende av Kina

Ny rapport om EU:s beroende av Kina

Kinaanalytikern Jojje Olsson går i sin senaste rapport för tankesmedjan EPHI igenom hur Kina systematiskt sett till att slå sig in på de europeiska...

Festa hälsosamt med Bingo Rimér

Festa hälsosamt med Bingo Rimér

Bingo Rimér, som inte längre är flickfotograf, berättar om allt från parterapi till kvaliteten på sina spermier. Ensamhet är farligare än...

Mer

Podcast: Hälsa för ohälsosamma

176. Sänkt matmoms, en dålig idé

Moms är inte en höger- vänsterfråga, menar Patrick Krassén, skattepolitisk expert på Företagarna. Kan den sänkta matmomsen få bukt med inflationen? Eller är det bara valfläsk som riskerar att leda till en ännu fetare befolkning? Det reder vi ut i dagens...

läs mer

175. Idrott och könstillhörighet

Könshormoner påverkar både styrka och uthållighet. Därför bör idrottare som har genomgått en manlig pubertet aldrig tävla med kvinnor, menar Tommy Lundberg, docent i fysiologi vid Karolinska institutet.

läs mer

174. Allt om funktionsmedicin

Peter Martin, vd på FunMed, berättar om hur funktionsmedicin kan hjälpa patienter att gå till botten med sina hälsoproblem, samtidigt som den offentligfinansierade vården skulle kunna dra ned sina utgifter. 

läs mer

172. Nedfryst efter döden

Vi möter framtidsforskaren Anders Sandberg som berättar om varför hans huvud ska hållas nedfryst efter hans död för att sedan förhoppningsvis kunna väckas till liv igen. 

läs mer

171. Förstatligande av vården

Jean-Luc Af Geijerstam, GD på Myndigheten för vård- och omsorgsanalys reder ut för- och nackdelar med en statlig vårdapparat jämfört med dagens regionstyrda. 

läs mer